Week 1 - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Wendy Ted de Vaan - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Wendy Ted de Vaan - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Wendy en Ted

Blijf op de hoogte en volg Wendy Ted

11 September 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Hallo lieve vrienden en familie!

We zijn inmiddels alweer een week in nieuw Zeeland en hebben het hier enorm naar ons zin.
In deze nog vrij korte periode hebben we al zoveel meegemaakt. Geweldig!

Op 6 september was de laatste dag bij Hans en Dale en hebben we samen met de ouders (het was vaderdag in nieuw Zeeland) van Dale een enorm rijk ontbijt gehad. We hadden daarbij een speciaal ‘dessert’ genaamd Chewy Gumdrops, wat eigenlijk enorm zoet groen ijs is tussen twee roze wafels met winegums erin. Daarna hebben we onze route uitgestippeld, want de volgende dag zouden we samen met Oscar (onze campervan) de rest van Nieuw Zeeland gaan verkennen.
’s Middags nog even wat boodschappen gedaan en ’s avonds heerlijk genoten van een vorstelijk maal met goed gevulde kip en Hokey Pokey ice. Speciaal nieuw Zeelands. Hmmmmmmmmmm......

7 sept
Vanuit Auckland reden we 4 uur naar onze eerste camping in Opua. Dacht je dat het weer in Nederland wisselvallig was? Haha. Hier kan het regenen, vervolgens 10 minuten later strakblauwe lucht zijn om daarna na 10 minuten weer volledige bewolking te hebben met tempature drops van 5 graden in 5 min. Bizar!
De omgeving waar je in rijd is zo overweldigend mooi. Alleen maar hoge bergen om je heen met prachtige landschappen. Er staan koeien en hooibalen hoog op bergen waarvan je je afvraagt hoe ze daar ooit terecht zijn gekomen. Dragen kan niet en voor een auto of traktor is het gewoonweg veel te steil.

Tijdens onze eerste rit hebben we ook gelijk geleerd hoe onze campervan praktisch en veilig in te delen. Alles wat we veilig dachten te hadden opgeborgen vloog door de campervan heen, dankzij de steile wegen en alle bochten.

Eenmaal aangekomen (we hadden een prachtige plaats met uitzicht op de baai) hebben we alles heringedeeld en zijn we gelijk een wandeltocht gaan maken. De wandeltocht werd een survivaltocht door de Bush, langs cliffs, over het strand en over de stenen. Net apenkooien ^^
Na een verkenningstochtje door het nabijgelegen Paihia zijn we weer teruggegaan en hebben we camping-style gekookt heerlijk samen gedineerd bij kaarslicht. Buiten. Op campingstoeltjes. Uit één pan. Zonder het zien van het eten zelf. Daarna slapen in Oscar. We realiseerden dat we echt een goede campervan hebben. We zijn erg blij met Oscar!

8 sept
Vandaag stond een dagje Russel op de planning. Dit plaatsje in ‘The Bay of Island’ staat bekend om z’n prachtige natuur en de kiwi gebieden (plaatselijke vogel in Nieuw Zeeland)
Met de Ferry zijn we over het water overgestoken en hebben wederom een wandeltocht gemaakt.
Het was net de Droomvlucht, maar dan zonder elfjes. De meest kunstachtige bomen en planten kwamen aan ons voorbij, terwijl we door de stijle zichzagweggetjes omhoog en omlaag gingen. Rechtdoor bestaat blijkbaar niet bij moedertje natuur, want (bijna) alles heeft kronkels.
Achter de berg vonden we een mooi strand waar we dolfijnen hebben gespot. Vanwege het eb-getij was er ook een spleet tussen wat rotsen. Wanneer we hierdoorheen glipten lag er een prachtig geheim strand met hele mooie rotsen en begroeing. Geweldig! (Foto Facebook)
Aangezien we vrij vroeg waren vertrokken, konden we ook weer vrij vroeg terug zijn om onze reis te vervolgen. Hans had ons de tip gegeven om naar Tutukaka te rijden, omdat dat een echte havenplaats was.

De weg naar Tutukaka was net een achtbaan / racetrack. Hellingen waar je u tegen zegt en veel scherpe bochten. Elke keer wanneer je over een flinke heuvel reed was het wachten wanneer je eindelijk de onderkant van de weg zou kunnen zien. Heel bizar. Wendy kreeg een hartaanval. Ted glunderde dan van oor tot oor!
Tutukaka blijk een plaatsje in the middle of nowhere met meer boten dan huizen.
We waren de enige campervan op heel het veld tussen de bergen (haven lag iets verder). Best een beetje scary. Ooit eens echt donker meegemaakt? Daar kun je het meemaken.

9 sept
We werden wakker en wat hadden wij een zin in een lekkere warme douche! We hadden twee gratis muntjes van de campingeigenaar ontvangen, omdat we Nederlanders waren en zij daar geboren is.
Met die muntjes konden we p.p. 7 min. Lekker warm douchen. KOUD!!!!!! En de douche was al half open / buiten, dus dat was lekker zegmaar. 14 graden en een koude douche. Je bent wel gelijk wakker ;)

Wendy wilde graag paardrijden, dus we gingen van het noorden van Nieuw Zeeland weer terug richting het zuiden. In Pakiri Beach blijk je de beste paardrijtochten te kunnen doen in Nieuw Zeeland. Dus als rasechte toeristen, gingen wij met Oscar richting de paardjes. Toen we bij de ranch aankwamen was er per toeval net een groep die vertrok voor een uur paardrijden. Het personeel was erg vriendelijk en we konden gelijk mee. Wendy reed op Axl (dude) en Ted op Missy (chick). Twee eigenwijze vreetzakken. Maar lief waren ze zeker. We hadden een prachtige tocht langs het strand en door de duinen. (Foto Facebook).
We verbleven die avond in het nabijgelegen Whaitangeau bay. Wat een geweldige camping was dat! We kregen kortingen zonder dat we ernaar vroegen en het was er erg schoon.
Ook hadden we die dag heel inventief onze kleren te drogen opgehangen in campervan, maar helaas gaat dit niet zo snel als de droger thuis.....

10 sept
Schuddend van de storm werden we wakker in Oscar en zijn we teruggegaan naar Auckland. Hans had ons namelijk uitgenodigd in één van zijn vakantie huisje op Kawau Island. Daar konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen!
Met de watertaxi werden we na een tochtje van een half uur afgezet op een Eiland. Wat was dit voor zieke bedoeling? Een adembenemend uitzicht op een prachtig Eiland, zoals je die ziet in Jurassic park. Door de Bush Bush liepen we omhoog en liet Hans ons zijn twee grote vakantiehuizen in de bergen zien. Helaas is het weer op dit moment niet op z’n best in Nieuw Zeeland, maar dit is zeker een paradijs! We zijn gaan vissen en hebben daarna lekker ge-BBQ’d en nagetafeld.

11 sept
Je kunt beter vissen wanneer het vloed is, dus staan we gewoon om 6 uur op. Wel de moeite waard!
Drie prachtige vissen gevangen. Die zijn wel een stukje groter dan de meeste in Nederland. We dachten dat de hengel zou breken, hahaha.
Na het lekkere Engelse ontbijt van de BBQ hebben we een stevige wandeltocht op het eiland gemaakt inclusief de ‘killer hill’. Er zijn daar niet echt paden. Het is daar zo stijl dat je je aan de bomen vast moet houden om niet te vallen. Na enige tijd begin je dat wel te voelen. Burn that calories! ;)

Op de terugweg hebben we een flinke vaartocht gehad, want er stond veel wind. We vlogen letter lijk op de golven en het bootje was niet echt groot, dus je kan je misschien wel voorstellen hoe dat geweest moet zijn. Goed vasthouden!
We slapen nu nog één nacht bij Hans en Dale en nemen morgen afscheid. Dan vertrekken we weer meer richting het zuiden. Richting de glowworm caves en het Black water raften. Yeaahhhh

Xxx
Wendy en Ted

• 11 September 2015 - 15:15

Marjan:

Lieve Wendy en Ted
    wat een speciale belevenissen, en een mooi en leuk verslag.!
    ook spannende momenten.
    Op naar de volgende belevenissen
    liefs pa en mama XXX

• 11 September 2015 - 17:11

Marian:

Lieve wendy en ted, wow wat maken jullie veel mee en dan in zo n korte tijd.
    Ben blij dat ik jullie mag volgen op deze trip.
    En ja als je je spulletjes niet goed wegzet in de camper dan
    Vliegt inderdaad alles op je oren.
    Ben erg benieuwd naar het volgende verslag!
    Liefs