Alice Springs update - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wendy Ted de Vaan - WaarBenJij.nu Alice Springs update - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wendy Ted de Vaan - WaarBenJij.nu

Alice Springs update

Door: Wendy en Ted

Blijf op de hoogte en volg Wendy Ted

11 November 2015 | Australië, Alice Springs

Hallo aan de andere kant van de wereld wonende mensen,

Hoewel we aangegeven hadden om het even wat rustiger aan te doen met de reisverslagen omdat we momenteel in onze work-time zitten en niet enorm veel beleven op reisgebied, toch even een mooie update!

We zitten momenteel in Alice Springs. Dat is midden in de Australische woestijn.
Hier hebben we een appartementje, een baan en een stel fietsen gevonden. Nét het echte leven.
Het was wel even wennen hier. Temperaturen van 35-40 graden, leven tussen de Aboriginals en alles sluit hier rond 16:00uur. (Op de hotels en wat cafés na). Er is hier dus niet veel te doen. Dat betekent dus wel dat we onze focus op werken kunnen leggen en goed kunnen sparen.
Wanneer je aankomt in een wildvreemd gebied na een 22uur lange busrit vanuit Darwin is het wel een uitdaging om een eigen stekje te vinden én om een inkomen te regelen, maar het is gelukt!
Wendy werkt bij Page 27 (een leuk sfeervol ontbijt/lunchcafétje) en Ted bij het Ibis Styles (Accor hotels), allebei Horeca.

Voordat we aankwamen in Alice Springs zijn we een week in Darwin geweest. Hier dachten we een baan en wellicht een campervan te kopen, maar we hadden ons er even op verkeken dat het regenseizoen in aantocht was en mensen juist de stad wilden verlaten, omdat het midden in dat seizoen haast ondraagbaar is om actief te zijn. Er zijn dan namelijk erg hoge temperaturen met een tropische luchtvochtigheid. Geen baan of auto te vinden dus.
We moesten snel schakelen en hebben besloten om toch een weekje in Darwin te verblijven, daar we de Australische tropen graag wilden bewonderen. Na 1 dag bijkomen en 2 dagen herplannen kozen we voor een 3-daagse nature-wildlife tour door het Litchfield en Kakadu National park, wat een geweldige keuze bleek te zijn! (Foto’s daarvan in de superkorte foto-update van de vorige keer).

We werden om half 7 opgehaald in een volgepropt 4WD busje en onze gids Sam wilde ons graag voorin hebben zitten, naast de bestuurderskant. Want een mazzel hadden wij toch weer! We zagen alles dus in panoramazicht en konden ook nog lekker met de gids praten, die ons natuurlijk maar al te graag antwoorden gaf op al onze vragen. We hadden ook een klik aangezien hij pas naar Nederland was geweest en twijfelde of hij Carnaval een keer moest meemaken ;)
Op dag één zijn we begonnen met het bekijken van termietenheuvels en zijn we vervolgens naar drie andere spots gegaan waar we in prachtige meertjes met watervallen konden zwemmen tussen grote en kleine vissen. De rest van de dag bestond vooral uit rijden, omdat Australische afstanden toch iets groter zijn dan dat we in Nederland zijn gewend.
We hebben overnacht in een luxe 2-persoons tiki-achtige tent na een heerlijk avondmaal. Vers bereid!
Dag twee begon met een wildlife cruise door de Mary river Wetlands waar we zoutwaterkrokodillen, heel veel verschillende vogels en waterlelies konden bewonderen. Vervolgens zijn we naar het Kakadu national park gereden. Dit park heeft ongeveer de oppervlakte gelijk aan ¾ van België. God, wat is dat park groot! Hier hebben we Aboriginal rock art gezien (hele oude rotstekeningen) en zijn we getrakteerd op mooie uitzichten over het landschap met als klap op de vuurpijl een enorme rots die deed denken aan de ‘Pride Rock’ uit de film ‘The Lion King’
Na weer een goede maaltijd van Sam en een duikje in een zwembad zijn we in ons (dit keer) iets minder luxe tentje tussen de salamanders/gecko’s weer lekker gaan slapen.
De wekker ging om half vijf, want vijf uur gingen we weer ontbijten. Je moet wel wanneer de zon je rond 10 uur al levend verbrand als je niet goed beschermt bent.... Vooral veel water drinken, hahaha.
We zijn als eerste naar een plek gegaan wat wellicht wel het mooiste plekje is waar we tot nu toe in ons leven zijn geweest. Jim Jim falls. Omringt door 200m hoge rotswanden, na een korte hike over alleen maar rotsen (lekker klimmen) uitkomen in een maagdelijk uitziend valleimeer met notabene een wit strand erbij is echt adembenemend. Met onze stemmen echo-end tegen de rotsen konden we het niet laten om er te gaan zwemmen. De rangers hadden daar meer dan 5 dagen achter elkaar geen krokodillen gespot (of sporen daarvan), dus het was veilig om er te zwemmen. Na de Jim Jim zouden we nog naar de Twin Falls gaan, maar de rangers hadden hun auto opgeblazen op de 4WD track ernaartoe, dus dat feest ging helaas niet door. Als cadeautje van moedertje natuur hebben we wel een Black Wallaroo mogen spotten (Kruissing tussen een Kangaroo en een Wallaby) welke in de zwarte vorm zeer zeldzaam zijn in dit gebied. Afsluitend zijn we naar een uitzichtpost/moeras gereden, waar elke dag duizenden ganzen bijeen komen (Niet overdreven. Het zag er gewoon echt zwart van), om vervolgens om 16:15 weer bij ons Hostel afgezet te worden. Met meer dan 1000km op de teller in 3 dagen was het een prachtig avontuur!
Die avond hebben we nog een laatste poging gedaan voor het vinden van een auto, maar we vertrouwden het aanbod niet en hebben de knoop doorgehakt en besloten een bus naar Alice Springs te nemen.
Zo gezegd zo gedaan hebben we de volgende dag een boeking gemaakt en hebben we een fikse korting gekregen. Het hostel dat onze boeking normaliter zou regelen geloofde de korting niet en na een telefoontje van Ted naar Greyhound konden ze niet anders dan ons tóch de korting te geven, ookal was het met een lang gezicht en 30 dollar extra administratiekosten, wat teniet viel in de 110 dollar pp die we als korting ontvingen én we konden ook nog direct de volgende dag vertrekken!
Op de laatste avond zijn we naar de haven van Darwin geweest en hebben we eigenlijk onze eerste paar uurtjes ontspanning gehad sinds de laatste week van NZ......

Zoals eerder verteld stond ons een busreis van 22 uur te wachten. Als je dat vanuit Nederland doet ben je in Spanje. Cross door Australië betekent dat slechts de volgende stad, zonder iets of wat ertussen. Het is moeilijk voor te stellen, maar het enige wat je tegenkomt is enkel een roadhouse om de 5 a 6 uur. Bizar! Krijg je bijv. autoproblemen, moet je maar hopen dat er iemand voorbij komt en stopt om je hulp aan te bieden. Bereik op je (normale) mobiele telefoon is er namelijk ook niet.
Met enkel de weg/dirtroad en af en toe een solarauto (jaja, toevallig was de solar challenge race op precies deze dag van Darwin naar Adelaide bezig) was het dus een erg lange rit.

Brengt ons weer naar het begin van het verhaal.
Aangekomen in Alice Springs zijn we eerst dus naar een slaapplaats gaan zoeken. Die hebben we gevonden en wel nét buiten het centrum in een Hostel genaamd Alice Lodge Backpackers). We waren erg te spreken over dit hostel. Er was een mooie grote tuin met een zwembad en veel mooie, kleurrijke vogels (papegaaiën enzo). Dag 2,3 en 4 hebben we gesolliciteerd en naar een appartementje gezocht (DUUR HIER XD ). Dag 5 kreeg Ted te horen te mogen werken bij zowel Ibis hotel en Diplomat hotel. Wendy kreeg diezelfde dag te horen ook bij the Diplomat te mogen beginnen. Echter voelden wij ons hier niet fijn en heeft Ted voor Ibis gekozen.
We beseften ons dat verblijven in een hostel te duur zou worden. We hebben flink gezocht naar kamers en net op het moment dat je denkt dat de zure appel wel erg zuur wordt kom je een lieve man tegen waar een een uur lang mee aan het kletsen bent. Hij hield namelijk een foto-expeditie en nodigde ons uit om eens een kijkje te nemen. Aan het einde van het gesprek bood hij ons aan om vrijblijvend eens te komen kijken bij zijn werkatelier.
Een dag later leidt hij ons de hele stad rond voor het afdroppen van nog meer C.V’s en kom je erachter dat hij een gehele straat beheerd met een prachtig groot huis erop! Voor een wekelijkse huurprijs lager is dan dat we na een paar dagen zoeken konden vinden was het voor ons geen moeilijke keuze, ondanks dat je natuurlijk wel een risico neemt. Je kent namelijk niemand....

Op dag 7 kon Ted beginnen bij het Ibis Styles hotel en op dag 9 begon Wendy haar eerste dag bij Page 27. En dat doen we nu dus twee weken. In net iets meer dan een week dus een huis, 2 banen en, oh jah, nog twee fietsen die we 2e hands in een winkeltje gekocht hebben voor een prikkie. Als ras-Nederlanders moet je natuurlijk wel fietsend naar je werk hè ;)
Met 2 lieve huisgenoten gaat het ons erg goed af en zijn we weer een stabiele basis aan het leggen voor de rest van onze reis.

Heule dikke knuffel!